Stress & Burn-out

Wat is stress?

 

Stress is een automatische reactie van het lichaam op een gebeurtenis die als bedreigend wordt gezien. Jouw hersenen registreren allerlei zaken vanuit jouw omgeving en jouw lichaam en maken op basis daarvan een inschatting: ben je in gevaar of is het veilig? Het lichaam komt in opperste staat van paraatheid om te kunnen vechten of vluchten: de vecht- en vluchtreactie.

 

 

De automatische reactie zorgt ervoor dat het lichaam adrenaline en cortisol (het stress hormoon) aanmaakt bij stress en spanning.

Dit zorgt voor:

  • een hogere bloeddruk
  • een snellere hartslag
  • hogere spierspanning
  • sommige organen of lichaamsdelen krijgen minder zuurstof, zoals het darmstelsel, handen en voeten
  • snellere ademhaling

 

Allemaal om er voor te zorgen dat je het gevaar overleeft. Is het gevaar geweken, dan komt het lichaam tot rust en zal het zich weer herstellen. Het is letterlijk een overlevingsmechanisme. Iedereen ervaart stress en stress is niet per definitie ongezond.

 

Bij aanhoudende en langdurige stress blijft het niveau van adrenaline en cortisol hoog. Het gevoel van gevaar en bedreiging gaat niet weg, waardoor je lichaam in de stand van paraatheid blijft. Als je te lang teveel stress en spanning hebt, kan het chronisch worden. Je lichaam kan dan niet meer herstellen. Het lichaam wordt dan overvraagd.

 

Doordat je lichaam geen tijd krijgt om te rusten en te herstellen, pleeg je roofbouw op jouw lijf. Je put jezelf uit. Dan is stress ongezond.

Als je signalen negeert en door blijft gaan, kan dit leiden tot overbelasting, overspannenheid of zelfs een burn-out. Het is dus super belangrijk dat je de signalen herkent en dat je dan ingrijpt.

Wat is burn-out?

Burn-out is fysiek en emotioneel opgebrand raken.

Hieronder staan enkele signalen of symptomen van een (bijna) burn-out:

  • Afvlakking van emoties
  • Weinig energie, motivatie en inzet
  • Minder hoop, vaker gevoel van hulpeloosheid
  • Vergeetachtig
  • Minder alert
  • Warrig
  • Weinig plezier meer ervaren
  • Het geloof constant te falen
  • Snel emotioneel
  • Prikkels worden snel teveel
  • Het liefste niets meer te hoeven

 

Mensen die een burn-out hebben of hebben gehad omschrijven het moment ‘dat het licht uit ging’. Niet meer kunnen of willen, letterlijk stil vallen, niets meer bevatten, vaak ook veel huilen en niet meer uit bed willen of kunnen komen.

Verschil tussen stress, overspannenheid en burn-out

Stress

Stress is een tijdelijke staat van spanning en alertheid. Erna volgt ontspanning, herstel en rust.

Ongezonde stress

Ongezonde stress uit zich voornamelijke in fysieke symptomen die langer dan 3 maanden aanhouden.

Overspannenheid

Overspannenheid kun je herkennen doordat, naast fysieke klachten, er ook psychische klachten en symptomen zijn. Men spreekt van overspannenheid als de klachten langer dan 6 maanden aanhouden.

Burn-out

Burn-out is totale uitputting. Fysiek en emotioneel. Ook cynisme is een typische symptoom bij burn-out.

 

Burn-out kan worden gemeten door middel van de Maslach Burnout Inventory (MBI), die in Nederland bekend staat als de Utrechtse Burnout Schaal (UBOS).

Ongezonde stress, overspanning en burn-out zijn geen losse ziektebeelden, maar verschillende fasen in het proces.

Te lang teveel van jezelf vragen en de signalen negeren, zorgt ervoor dat je van stress naar chronische stress, naar overspannenheid gaat en uiteindelijk een burn-out hebt.

 

Besluit nu om het anders te gaan doen en neem vrijblijvend contact met mij op of plan gelijk een gratis kennismakingsgesprek om te kijken of ik diegene ben die jou het beste kan helpen.

Mijn visie op hedendaagse stress

Maar waarom hebben we dan zoveel stress?

 

Download mijn gratis eBook De 10 meest voorkomende stresssignalen.