Stress & Burn-out

Voel jij je geregeld gehaast? Voelt je lijf gespannen? Herken jij de signalen van stress bij jezelf?

Wat is stress?

Stress is een automatische reactie van het lichaam op een gebeurtenis die als bedreigend wordt gezien. Jouw hersenen registreren allerlei zaken vanuit jouw omgeving en jouw lichaam en maken op basis daarvan een inschatting: ben je in gevaar of is het veilig? Het lichaam komt in opperste staat van paraatheid om te kunnen vechten of vluchten.

Het lichaam maakt adrenaline en cortisol aan bij stress en spanning. Dit zorgt voor een hogere bloeddruk, snellere hartslag, hogere spierspanning. En sommige organen of lichaamsdelen krijgen minder zuurstof. Allemaal om er voor te zorgen dat je het gevaar overleeft. Is het gevaar geweken, dan komt het lichaam tot rust en zal het zich weer herstellen. Het is letterlijk een overlevingsmechanisme. Iedereen ervaart stress en stress is niet per definitie ongezond.

Bij aanhoudende stress blijft het niveau van adrenaline en cortisol hoog. Het gevoel van gevaar en bedreiging gaat niet weg, waardoor je lichaam in de stand van paraatheid blijft. Dat is wel ongezond. Als je te lang teveel stress en spanning hebt, kan het chronisch worden. Je lichaam kan dan niet meer herstellen.

Als je signalen negeert en door blijft gaan, kan dit leiden tot overbelasting, overspannenheid of zelfs een burn-out. Het is dus super belangrijk dat je de signalen herkent en dat je dan ingrijpt.

Download mijn gratis eBook Ontdek jouw stresssignalen.

Wat is burn-out?

Burn-out is opgebrand raken.

Mijn visie op hedendaagse stress

Maar waarom hebben we dan zoveel stress?